Starostwo powiatowe nie widzi konieczności uruchomienia połączeń kolejowych do Zamościa. Wyklucza to realizację scenariusza wspólnego dotowania kursów zarysowanego przez władze wojewódzkie. Końcowy odcinek linii 72 wciąż będzie zatem obsługiwany wyłącznie przez pociągi dalekobieżne PKP Intercity.
W lutym tego roku Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego przyznał, że rozważał uruchomienie pierwszych po kilku dekadach przerwy regularnych połączeń regionalnych na trasie Zamość – Hrubieszów, ale
ostatecznie z tego planu zrezygnował. Bezpośrednią przyczyną podjęcia takiej decyzji miała być niewystarczająca liczba dostępnych spalinowych zespołów trakcyjnych. W grę wchodziły przy tym również aspekty finansowe.
Starostwo: Nie mamy odpowiednich funduszy
Region zwrócił bowiem uwagę, że nie jest jedynym podmiotem, który mógłby pełnić rolę organizatora kursów na końcowym odcinku linii kolejowej 72 Zawada – Hrubieszów Miasto. W scenariuszu alternatywnym dotację na uruchomienie przewozów mogłyby wyasygnować jednostki niższego szczebla, a więc gminy i – przede wszystkim – powiaty. Województwo zadeklarowało także otwartość na ewentualne propozycje współfinansowania pociągów do Hrubieszowa, jeśli złożą je starostwa.
Wiemy już jednak, że plan ten nie doczeka się realizacji. Zamiaru wyasygnowania środków na choćby część niezbędnego dofinansowania nie mają bowiem władze powiatu hrubieszowskiego, którego rola w procesie organizacji połączeń byłaby kluczowa. – Organizacja takich kursów przewyższa nasze możliwości budżetowe – mówi Wiesław Sołtysiak, sekretarz powiatu.
Pozostaną nieliczne pociągi dalekobieżne
Argumentuje on także, że aktualnie nie ma potrzeby wzmacniania oferty spółek zajmujących się komunikacją autobusową operujących na łączącej miasta trasie. – Obecnie usługi przewozów świadczy pięciu przewoźników, którzy łącznie realizują 26 kursów dziennie. Uznać należy zatem, że taka częstotliwość w pełni zaspokaja zapotrzebowanie lokalnej społeczności na publiczny transport zbiorowy – twierdzi nasz rozmówca.
Zaznacza on jednocześnie, że starostwo popiera wszelkie inicjatywy mające na celu lepsze skomunikowanie Hrubieszowa z innymi ośrodkami, nie tylko z Zamościem. Mimo to powiat nie jest organizatorem ani jednej autobusowej linii regularnej. – Nie pobieramy więc dotacji z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – konkluduje przedstawiciel powiatu. Przypomnijmy, że do Hrubieszowa wciąż docierają
dwie pary pociągów dalekobieżnych obsługiwanych przez PKP Intercity. Ich rola w lokalnym systemie transportowym pozostaje jednak niewielka.